Vores pædagogiske arbejde bygger på Rudolf Steiner pædagogikkens grundlæggende principper, som sammen med vores menneskesyn, vores grundlæggende værdier og vores dannelsesideal, danner fundamentet for vores arbejde.
Kort om Rudolf Steiner og børnehavens pædagogiske principper
Rudolf Steiner levede fra 1861 til 1925. Han var Østrigsk filosof og åndsvidenskabsmand. Han gav nogle pædagogiske impulser som udsprang af hans åndsforskning. Disse impulser er stadig fundamentet i de Rudolf Steiner børnehaver, som i dag, findes verden over.
Rudolf Steiners tanker om barnet fra 0 til 7 år danner grundlag for denne børnehave.
Rudolf Steiners grundtanker om det lille barn er at barnet er:
- Et efterlignende væsen
- Et rytmisk væsen
- Et sansende væsen
Vores daglige pædagogiske arbejde er tilrettelagt sådan, at vi tilgodeser barnets efterligningsevne, som en central del af pædagogikken. Vi udfører konkrete og genkendelige aktiviteter, som barnet kan efterligne, for eksempel lave mad, lave dej, bage boller, gøre rent, hugge og save brænde, snedkerere, lave havearbejde, sy, strikke, vasketøj og stryge, forberede årstidsfester og meget mere. Børnene deltager i disse aktiviteter, i det omfang de har lyst. Vi foretager primært vores pædagogiske arbejde uden døre, da vi er ude størstedelen af børnehavedagen.
Børnene beskæftiges ikke direkte, men lærer at lege ved at efterligne hinanden og efterligne den voksnes arbejde. Ved at børnene i deres leg ikke har en direkte, men indirekte voksenpåvirkning udvikles barnets egen fantasi. En af de grundlæggende ideer i Rudolf Steiner pædagogikken er, at barnet ikke er en lille voksen. Men at det i de første syv år lever i en “drømmeverden” som man må tage hensyn til. Derfor er derfor vigtigt at barnet får fred til at udvikle sin fantasi, samt at udvikle sig som et socialt væsen.
Vi har i dagligdagen fokus på sprog. Både ift. sprogudvikling og i selve sprogbrugen.
Vi har blandt andet fokus på det sociale og samtale i grupperne, at alle bliver hørt, kan vente til det bliver deres tur og kan blive inspireret af hinanden i de små grupper som vi sammensætter. Vi har fokus på sprogbrugen barn og barn imellem og sproget mellem børnene og os voksne.
Derudover lader vi os inspirere af Howard Gardner, familieterapeuten Jesper Juuls tanker og ideer og udviklingspsykolog Gordon Neufeld.
Vi bruger også fysioterapeut Hanna Harboe og ergoterapeut Conni Nissen som inspirationskilde i det daglige pædagogiske arbejde.
Pædagogikken i dagligdagen er båret af en overbevisning om, at mennesket for at kunne fungere i en gruppe må gøre det indenfor et sæt af grundlæggende normer, regler og begrænsninger. Børn som voksne må nødvendigvis agere indenfor grænser som sættes både ud fra det enkelte barn og den enkelte voksne, men også fællesskabets behov for tryghed, sikkerhed, mulighed for selvtillid, selvværd og gensidige forpligtende relationer.
Vi har fokus på det store fællesskab som børnehaven repræsenterer. Hjemme i familierne findes det lille fællesskab.
Det store fællesskab ude i haven: Her er det fri leg.
Børnene skal trænes i indgå i fællesskabet og lære de sociale spilleregler. Hvordan kommer man med i en leg osv. Der er mange sociale spilleregler som børnene skal erfare på egen krop. De voksnes rolle i fællesskabet ude i haven er at være forbilleder, at være efterligningsværdige. De voksne holder sig i gang; strikker, snitter, river, graver etc., vi lytter og observerer, men blander os så lidt som muligt. Små drillerier er OK, men hvis det eskalerer bryder vi som pædagoger ind.
Det store fællesskab indenfor: Det fællesskab der udspiller sig omkring sangleg, frugt, frokost osv.
Her er vi voksne meget mere tydelige og ”firkantede” og har meget tydelige regler. Børnene inviteres ind i fællesskabet og lærer at følge reglerne. Det er vores vigtigste opgave at gøre børnene parate til skole, så de er i stand til at lytte, sidde stille, vente på tur, turde at sige noget osv. Rigtig meget af vores daglige pædagogiske arbejde handler om at træne børnene i at indgå i disse to former for fællesskab. Vi ser det som vigtigt at forældre er med til at støtte op om dette arbejde.
Det kan forældrene blandt andet gøre ved at støtte op om de regler som findes i børnehaven – og være opmærksomme på at reglerne netop er der for at hjælpe børnene ind i fællesskabet.
Nogle børn kan have svært ved at overholde regler og navigerer i et ”Pædagog/forældre” rum, typisk i aflevering og afhentningssituationer og her forventer vi at forældrene hjælpe til. Det kan for eksempel være om morgenen. Vi har eventyr kl. 9 og kommer man for sent skal man vente udenfor, og der skal være ro. Ikke fordi ”Vi siger det”, men fordi der sidder en masse andre børn indenfor og får fortalt eventyr. Fællesskabet har brug for ro og denne omtanke for fællesskabet skal forældrene være med til at formidle til børnene.
Efter klokken 15 skal der ligeledes være ro i børnehaven. De børn der er i pasningsordning har brug for en stille afslutning på dagen.
Børnene skal ikke pille ved forældrebordet. Sådan er det i børnehaven, og børnene ved det, og piller ikke ved det når forældrene er gået. Det kan dog være meget fristende at teste grænser ved aflevering/hentning, siger mor og far mon noget? Her er det forældrenes ansvar at sørge for at barnet overholder reglerne. Igen giver det mening at formidle at det er til fællesskabets bedste, det pyntede bord skal være smukt for alle.
I Kastaniehuset er det primært de voksne, der vejleder børnene i de pædagogiske normer og den sociale omgangsform vi ønsker her på stedet. Ved at det er pædagogerne, der udstikker retningslinjerne, beholder vi voksne ansvaret for voksen-barn-samspillet på vores side og dette ansvar delegeres ikke til barnet. Dermed tager vi voksne, ansvaret for stemningen i huset. Her skal være rart at være! Det pålægges hvert enkelt voksen, at leve op til de moralske og etiske forventninger og krav vi har.
I praksis bruger vi en vending som for eksempel ”Jeg vil gerne have at du stopper”. Derved taler vi ud fra os selv og vi er tydelige i, hvad vi ønsker af barnet samtidig med at vi holder ansvaret på egen side. Til sammenligning kunne man også have brugt sætningen ”Gider du lige at stoppe”, hvormed man umiddelbart skulle mene, at vi ville opnå det samme resultat. Men med et ’du-udsagn’ kan der let ske en nedgørelse af barnet. For eksempel ”Du larmer, gider du lige at stoppe” samtidig med at ansvaret flyttes fra den voksne og over på barnet. Ydermere kan sætningen ”Gider du lige at stoppe” lyde som et spørgsmål, hvortil barnet i værste fald kan svare ”Nej” i stedet for at gøre, hvad vi gerne vil have.
Vi, som personale, reflekterer over pædagogikken og analyserer dagligt udførelsen af vores egne handlinger og pædagogiske arbejde. Vi ser det som en meget stor del af vores rolle og ansvar som pædagoger, at vi i vores bevidsthed foretager en selvanalyserende refleksion for at udvikle og konstant forbedre vores virke.
De overordnede pædagogiske mål
Det er vores pædagogiske mål gennem blandt andet Rudolf Steiner pædagogikken og andre pædagogiske retninger, som nævnt ovenfor, at give børnene optimale muligheder for at udvikle sig til frie, selvstændige, fantasifulde, alsidigt udviklede individer, der kan indgå i sociale relationer og sammenhænge, som hele og harmoniske mennesker.
At give dem mulighed for at få skabt et fundament af sociale færdigheder, så de kan færdes i et stort fællesskab og er rustet til at være de små i en stor skole.
Vi prøver hele tiden at have for øje, at det er barnets tarv vi træffer beslutninger og handler ud fra.
Den pædagogiske metode
Det er vores pædagogiske hensigt at arbejde procesorienteret. At arbejde procesorienteret betyder for os, at det vigtigste er processen og ikke fremstillingen af et produkt.
Børnehavens rytme
Vi strukturerer vores hverdag i en års-, uge- og dagsrytme. Med rytme mener vi gentagelse af handlinger og aktiviteter. Således er vores dagsrytme et eksempel på en rytme, idet dagens forløb i hovedtræk gentages alle ugens dage.
Dagsrytme
Kl. 7.30 Børnehaven åbner, der bages boller, tegnes og leges.
Kl. 9:00 Vi samles og synger godmorgensang og nævner dem der er kommet i børnehaven og dem der mangler. Derefter fortælles eventyr og derefter går vi ud i haven, hvor børnene leger frit og personalet udfører praktisk pædagogisk arbejde.
Kl. 11:30 Vi samles inde til frugt, sangleg og frokost. Herefter går vi igen i haven til ”fri leg” indtil kl. 15.
Kl. 15:00 Er der pasning. Børnene spiser deres pasningsmadpakke, får læst historie, tegner og leger.
Kl. 17:00 Børnehaven lukker.
Pasningsordning i Kastaniehuset
Pasningsordning er et tilbud til de børn, hvis forældrene, på grund af nødvendige forpligtelser, ikke kan hente deres børn inden kl. 15:00.
Vi henstiller til, at pasningsordningen bliver brugt så lidt som overhovedet muligt.
En af vores styrker er at vi er en børnehave hvor vi, bestyrelsen og forældre prioriterer at der skal være flest mulige pædagoger, når der er flest børn 7:30 – 15:00. I samarbejde med bestyrelsen har vi revideret dette skriv d. 1. april 2025.
Det gør vi, fordi:
- De fleste børn er trætte kl. 15 efter en aktiv dag i børnehaven med udendørs leg
- Vi tror på, at ingen børn har godt af at være i en institution fra 7.30 – 17:00
- Vi prioriterer vores ressourcer således, at der er flest mulige voksne til stede, når der er flest børn i børnehaven i tidsrummet fra kl. 7:30 – 15:00
- Vi prioriterer at have råd til fire uddannede pædagoger og en fast medhjælper
- Vi bruger ikke vikarer – børnene skal være sammen med voksne, de kender
Vi ved godt, at det kan være svært at nå at hente sit barn senest kl. 15 de fleste dage. Det er en præmis for at kunne få en plads i Kastaniehuset. En af grundstenene i børnehaven er, at vi som personale planlægger vores arbejdstid sådan at børnene er sammen med de pædagoger de kender gennem hele dagen – det er vores erfaring, at det skaber genkendelighed og tryghed for børnene, at de ikke skal forholde sig til mange forskellige voksne gennem dagen.
Derfor kan vi blandt andet tilbyde:
- En børnehave hvor både børn og voksne trives
- Pædagoger, der har tid til nærvær og omsorg
- En tryg hverdag med faste rytmer og forudsigelighed
- Et tæt samarbejde og dialog med forældrene – vi følger altid op, hvis der er udfordringer
- En sammentømret personalegruppe, der har arbejdet sammen i mange år
- En tryg indkøring, der er planlagt sammen med jeres familie. Vi ringer hver dag i starten for at fortælle, hvordan det går, når jeres barn er her alene
- Flotte kommunale tilsynsrapporter, som vi er meget stolte af: Pædagogisk tilsyn – RUDOLF STEINER BØRNEHAVE
Pasningsordningen er pasning af jeres barn efter kl. 15:00, hvor vi går indenfor og laver nogle stille aktiviteter og spiser en eftermiddagsmadpakke. Har man brug for pasning af sit barn efter kl. 15:00, skrives det på listen i garderoben senest samme morgen. Det er en vigtig information at vide hvornår dit barn bliver hentet af hensyn til planlægning af aktiviteter i pasningen.
Ønsker I jeres barn indmeldt i Kastaniehuset, er derfor en forudsætning, at I er indstillet på at hente jeres barn, så snart det er muligt og kun benytter pasningsordningen i det omfang, det er nødvendigt. Derfor vil I ved den første samtale blive spurgt ind til jeres behov.
Eventyrfortælling
Hver dag samles børnene til eventyrfortælling. Eventyret varer omkring 10-15 minutter. Det er ofte et højdepunkt, som børnene ser frem til. Eventyret bliver altid fortalt ordret, det er med til at stimulere sprogudviklingen hos barnet.
Pædagogerne fortæller remseeventyr og årstidsfortællinger. Ofte er årets gang temaet i eventyrene og fortællingerne.
Eventyrene bliver fortalt en uge til 14 dage ad gangen.
Sangleg
Som en del af dagens rytme indgår der også sangleg. Sangleg er et møde i fællesskab. Det er tydelige og koordinerede bevægelser, som børnene kan efterligne. Det er gamle og nye sangleg, rim og remser vi synger og siger. De indeholder rytme og bevægelse samt rolle- og fingerlege. Sanglegen relaterer oftest til hvad der sker ude i naturen på det pågældende tidspunkt. Sanglegen er således også med til at skabe en sammenhæng mellem det vi oplever i naturen og gøre det til noget konkret i bevægelsen.
Årets rytme
Som en del af vores pædagogik indgår en lang række årstidsfester. Vi fejrer årets højtider samt årets gang. Gennem årstidsfesterne, eventyr og sangleg får børnene en sanselig oplevelse af årets gang og naturens rytmiske skiften.
Som eksempel har vi høstfest i august. Forberedelserne til festen starter lige efter sommerferien og slutter med selve høstfesten. Vi synger høstsange, laver syltetøj, mos og saft af havens bær og frugter.
Høstturen er starten på årstidsfesten som ligger 14 dage efter. Vi skal gerne have hø og neg med hjem fra turen så vi kan binde høstkranse og male mel til høstbrødet. Hele høsten afsluttes med en fest i børnehaven for børn og personale. Her kerner vi smør, hører eventyr med figurer af grøntsager som børnene har haft med og så spiser vi den gode suppe sammen, ved et fint dækket langbord. Børnene må meget gerne have bondetøj på til festen i børnehaven.
Høstturen er en tur for hele familien og børnehaven har ikke åbent denne dag. Alle tager mad og drikke med til eget forbrug og en kage til det fælles store kagebord.
Gården vi skal besøge ligger i Roskilde og er Raphaels venners bolig. Her er en firlænget gård med marker, tyrekalve og høns.
Og så skulle der gerne høstes. Det er altid lidt uvist om vi har adgang til korn og hvis ikke, kan vi måske høste kartofler. Bagefter samles vi i en rundkreds og vi synger vores høstsange, som vi har øvet på i børnehaven.
Vi spiser vores medbragte mad og så snart kagebordet åbner er der kage til alle.
Høstturen slutter ca. 13.30
Ugen op til høstfesten er der daglige gøremål:
- Mandag laver vi saft og får lov at smage.
- Tirsdag tærsker vi korn på et tæppe i stuen og flyver med agner i haven.
- Onsdag maler vi kornet til mel. Melet skal bruges til høstbrødet.
- Torsdag bliver høstbrødet formet og bagt.
- Fredag kærner vi smør til høstbrødet og holder høstfest. Børnene har medbragt grøntsager, som har forvandlet sig til eventyrlige figurer, som indgår i høsteventyret. Eventyret er et improvisationseventyr og det er altid spændende at se og høre hvad der sker.
Børnene er klædt hjemmefra i bondetøj.
Forældresamarbejde
Forældrene er en vigtig del af børnehavens opbygning og trivsel. Derfor deltager forældrene i forældremøder samt en til to arbejdsdage om året. Der vil også være årstidsfester, relevante foredrag samt bestyrelsesarbejde.
Vi finder det vigtigt, at der er et godt samarbejde forældrene imellem, samt imellem forældrene og personalegruppen.
Views: 1599